AUM: Mit kerestél, amikor elkezdtél jógázni?

Szellemi utat kerestem és a megtapasztalt nagyon erős belső Isten-élményeim tartósítását! Mai eszemmel azt mondanám, hogy kundaliní élményeim voltak, de akkoriban római katolikus körökben mozogtam és ott Isten-élményeknek mondtuk amiket átéltem. Az élmények erős boldogságérzettel jártak, magas energiaszinttel, és volt, hogy hetekig tartottak! Ezt a Diósgyőri Ifjúsági Hittancsoport tagjaként éltem át 1986-91 között. Ebben az időszakomban éltem két hetet egy trappista kolostorban, ami nagyon nagy élményt jelentett. Számtalan lelkigyakorlaton vettem részt, később már vezetőként is, ifjúsági miséken gitároztam, és intenzíven foglalkoztatott a misztika, a legfelsőbbel való egység megélése. Ennek az időszaknak a vége felé kinyíltam a kersztény ökumené felé, és a római katolikus vallás mellett megismerkedtem a református, evangélikus, baptista, metodista és a Hit Gyülekezete egyházakkal is. Végül karizmatikus is lettem, megkaptam a nyelveken való imádkozás adományát és a szellemek megkülönböztetésének a képességét.
Az évek alatt miközben kerestem a választ arra, hogy hogyan tudom tartósítani az élményeket arra jöttem rá, hogy muszáj a testtel kezdeni valamit. Ekkor került kezembe Swami Sivananda: Raja yoga című műve kéziratos fordításban és ebben találtam meg a választ a kérdéseimre. Ezek után indultam el a jóga komolyabb gyakorlása felé.

AUM: Ki volt az első mestered/tanárod?

Az első tanárom Málnai Tibor volt, akin meg tudtam figyelni egy szeretetet és szolgálatot magas szinten megélő ember hétköznapi működését. Úgy szoktam megfogalmazni, hogy ugyanazt a lelki szintet láttam meg akkor Tibiben, amit a kontemplatív, vagy monasztikus szerzetesek megélnek egy kolostorban csak mindezt egy nagy város rohanó környezetében a családja mellett. Vele 1992-ben találkoztam, és 1993 őszétől barátaim felkérésére kezdtünk el vezetésemmel együtt gyakorolni Miskolcon.

AUM: Mi okozott eleinte nehézséget a jóga gyakorlásában?

Az első nehézséget a testem merevsége okozta, mert akkoriban maratont futottam az energiáim levezetése miatt, és kellőképpen merevek voltak az izmaim!

AUM: Visszatekintve gyakorlásod történetére, hogyan változott fókuszod a jóga területein?

Kezdettől fogva a lelki kérdésekre öszpontosítottam, és az első néhány hónaptól eltekintve – amikor Budapesten éltem és jártam Tibihez gyakorolni – mindig egyedül a tanáromtól távol kellett gyakorolnom a saját elhatározásomból reggelente és néhány havonta tudtam csak találkozni Tibivel. Így nem változott a fókusz, de a test területén is egyre tudatosabb lettem!

AUM: Hogy találtál rá az irányzatra, amit most képviselsz?

Alapvetően a jóga teljes rendszerét képviselem irányzatok és iskolák szűkítése nélkül. Azonban a heti jógafoglalkozásokon az Iyengar Jóga módszertana szerint tanítok. 1998-2001 között dr. Timcsák Géza, Csendes Erzsébet és Sasvári Anita vezetésével végeztük el az Európai Jóga Únió által akkreditált két fokozatú összesen 4 évig tartó képzési rendszert. Ebben a képzésben meg tudtuk ismerni a világ jelentős, tudományos kutatásokkal is foglalkozó jógaiskoláit. 5-6 nagy jógaiskolát érintettünk a képzésünk folyamán, de a fő hangsúlyt 3 iskola kapta. Az ászanákat az Iyengar rendszer szerint tanultuk, a filozófiát, pszichológiát, előkészítő gyakorlatokat, tisztító gyakorlatokat, módszertant, mentális krija rendszereket a Satyananda Jóga szerint, míg bizonyos meditációs technikákat a Himalájai Jóga Tradíció szerint.
Ezeket az iskolákat sok munka és másokkal való együttműködés árán 2005-re sikerült hivatalosan behozni Magyarországra. Az elején mindhárom nagy rendszer magyar szervezetével kapcsolatban voltam, később személyes okok, és a rendszerek működésének figyelése, valamint belső szempontok szerint döntöttem úgy, hogy az Iyengar Jóga mellett maradok.
Azonban időközben 2005-2006 között elvégeztem Dobogókőn a Satyananda Yoga Academy Europe 1. próbaévét is angolul, a záróvizsgát azonban nem tudtam befejezni, mert akkor eltört a lábam. Azonban Nagyon tanulságos és imponáló volt a megközelítésük a jógáról. Minden alkalommal hoztak egy a jóga végső állapotának a közelében járó, megvilágosodott vezető tanárt.
Fontos szempont volt az, hogy a belső energetikai folyamatok legkíméletesebb és legveszélytelenebb kontrolálása – csakrák felébresztése, energiapályák megnyitása és felébresztése magasabb tudatállapotok átélése – az ászanák komoly gyakorlásán keresztül valósítható meg a leginkább.
A bhakti jóga jellegű megközelítésre, a mester odaadó elfogadására és szolgálatára már nem volt olyan nagy lelki szükségletem, hiszen a keresztény római katolikus lelki időszakom alatt, amit ebből meg kellett tanuljak azt sikerült magamba szívnom.

Azonban a Magyar Jóga Társaság elnökeként és ilyen előélet után dolgomnak és felelősségemnek érzem a jóga minél teljesebb spektrumának a képviseletét és a jógaiskolák segítését a magyar viszonyok között. Ezt a törekvést jeleníti meg Magyar Jóga Akadémia is, amelyet Ágicával együtt vezetünk, és a jóga eredeti indiai szemléletű egységes megközelítését adjuk át a sok évtizedes jógatapasztalatokkal rendelekző tanártársainkkal, Kővári Katalinnal, Szépe Ferenccel, Zoltai Miklóssal, Kovács Erzsébettel, Dizstl Jánossal, Pápai Gyulával együtt.

AUM: Miért érzed, hogy ezen irányzat felé vagy elkötelezve?

Idén januárban egy hónapot töltöttem Pune-ban az Iyengar Intézetben továbbképződéssel. Előtte decemberben egy 12 tagú csoportot vezetve Ágicával a feleségemmel körbeutaztuk Indiát. 18 nap alatt 5300 Km-t tettünk meg meglátogatva az ősi szent helyeket amelyek a jógához kötődnek. Így amikor az Intézetbe értünk már kellő tapasztalatunk volt Indiáról, a hagyományok megőrzéséről és a mai valóságáról az indiai életnek.
Nagyon nagy hatással volt rám az Intézetbe érve és megtapasztalva a légkörét és a jógaoktatást ott, hogy mennyire jelen van benne a jóga eredeti szellemisége, filozófiája és története. Sajnos a nyugati jógatanár képzésen ez nem jött át a számunkra. Ez nem a tanárok hibája. Azt a szintű teljességét a jógának, ahogyan az Intézetben megjelenik, nagyon nehéz átadni. Az Iyengar rendszer, ahogy a család tanítja egy teljesen integrált, a jóga valamennyi ágát tanító iskola. Természetesen az ászana központúság látszólag megmarad, de a hangsúly a gyakorlatokban a belső munkán, a figyelem vezetésen és a légzésen van. Még meditációs foglalkozáson is volt alkalmam részt venni az Intézetben, igaz itt rajtam kívül szinte csak indiaiak voltak. Gurudzsi könyvtárát látva és hallva Prashant tanításait megerősödtünk abban a nézetünkben, hogy jóga csak egy van, de a korlátolt megismerő képességünk miatt próbáljuk kategóriákba rakni és iskolákba rendezni.
Ez azonban a mai nyugati világ igénye miatt van, és nem a jóga eredeti szemléletét követi!
Tehát vállalható számomra az Iyengar jóga mert a jóga ősi és eredeti tanításait adja tovább a mai ember igényeire szabva! Rendkívűl jól tanítható és készíthető vele elő a gyakorló a magasabb élményekre.

AUM: Milyen más jógastílus, megközelítés vonz ezen kívül?

Amint a fentiekben írtam a Satyananda Jóga nagyon sok technikáját tanultam és tanítottam az elmúlt évek alatt. Ez az iskola segítségemre volt abban is, hogy a jóga teljes spektrumát mélyen és átfogóan megérthessem. Beavatást is kaptam ebben a rendszerben. A betegekkel való foglalkozásunk során használjuk bizonyos technikáit ennek a rendszernek is (satkarmák, mentális technikák, stb).
Nagy hatással volt rám az elmúlt években az évente Magyarországra jövő Swami Veda Bhárati a Himalájai Jóga Tradíció jelenlegi lelki vezetője. Szerénysége, alázata, közvetlensége és emberfeletti tudása magával ragadja hallgatóit. Őnála éltem át először azt, amikor egy tanító a szamádi állapotából tartja a meditációt, és ez a hatalmas erőtér érezhetővé válik a teremben. Néhány anyagot 2005-ben lefordítottam az iskolától, egy ezek közül meg is jelent nyilváos kiadásban. Nagyon nagyra tartom az iskolát,azt az 5000 éves tiszta jóga hagyományt, amit közvetítenek. A 2011 decemberi körutunk során érintettük Rishikest is, a jóga fővárosát és ennek az iskolának az asramjában a Swami Rama Sadhaka Grama-ban kaptunk elhelyezést két napra. Egy földi paradicsom minden kereső számára, nagyon tiszta és hiteles intézet.
Mostani indiai tartózkodásunk során felvettük a kapcsolatot a világ színvonalában és alapításában is első számú jógakutató intézetével és kórházával a Kaivalyadham-mal Lonavalában Pune-tól nem messze. Ez a hatalmas intézet egy kórház, egy könyvtár, egy kutatóintézet, egy főiskola és egy könyvkiadó vállalat együttese, ahol 1924-től kutatják a jógagyakorlatok hatásait. Ők működtetik az Indiai Jóga Szövetséget, amelynek Gurudzsi B.K.S. Iyengar az elnöke.
Egy hatalmas tudásanyaggal és egy páratlanul jógikus és segítőkész, emberi megközelítéssel találkoztunk az Intézetben. Valószínűleg a jövőben elkezdjük majd kiadni az anyagaikat Magyarországon.

 

AUM: Jelenleg mit tartasz fontosnak a tanításban, és mit a saját gyakorlásodban?

A tanításban nem a technikák megtanítását tartom lényegesnek. Ezt 20 évnyi oktatási tapasztalattal viszonylag könnyen meg tudom tenni. A lényeg a motiváció a gyakorlásra és a személyiségváltozás, ami a gyakorlás hatására létrejön!
Saját gyakorlásomban az Iyengar jóga ászanák hatásának megtapasztalása mellett intenzív pránájáma gyakorlásba kezdtem néhány éve. Komoly élményeim és megértésem származott ezekből a tapasztalatokból, amelyeket a modern orvosi élettani kutatások és az ősi könyvek leírásai alapján raktunk össze a barátaimmal. Disztl János barátom volt még ebben leginkább segítségemre aki 14 éve gyakorol komolyan, napi több órás időtartamban pránajámát. A Magyar Jóga Akadémián is ezen tapasztaltok alapján folyik a pránajáma tanítása.

AUM: Milyen típusú embereket járnak hozzád jógát tanulni?

Egy igényesen felszerelt nekünk épült központban, viszonylag drágán oktatunk. Ezért a komolytalan érdeklődők és a nagyon fiatalok elkerülnek minket. A tanítás rendje a tanfolyami rendszer, félévente való bérletfizetéssel. Emiatt komolyan kell vennie a jógát és saját magát annak, aki nálunk akar jógát tanulni. Mivel ketten vagyunk bent általában az órán feleségemmel Ágicával együtt, ezért sok házaspár jár hozzánk gyakorolni, ami viszonylag különleges. Általában az iskolázottabb és a tehetősebb réteg jelenik meg óráinkon, de a társadalom minden rétege megtalálható.

AUM: Miért szeretsz tanítani, miért lettél jógatanár?

Szeretném átadni azt a látásmódot az életről, az emberről, a világ működéséről, amit az ősi bölcsek egy nagyon magas tudatossági szinten kidolgoztak. Ennek a leghatékonyabb módjának tartom a jóga fizikai szellemi és lelki tanítását. Ezzel tudjuk legjobban emelni az emberek tudatosságát, energiaszintjét és így jobban érezhetik magukat a bőrükben, kevésbé lesznek betegek, és az egészség mellett megtapasztalhatják időnként a boldogság állapotát is.

AUM: Szerinted miért figyelhető meg az az általános jelenség, hogy a jóga nagyobb arányban vonzza a nőket?

A nők jobban kapcsolatban vannak a belső világukkal így a jógával találkozva hamarabb megértik a jelentőségét. A kitartásuk azonban általában nem olyan erős, tisztelet a kivételnek.

AUM: Szerinted mi a jóga általános célja?

A jóga célja az elme gondolathullámain való uralkodás, ami mellékhatásként magával hozza az egész teremtett világ és az élet megismerését és uralását is. Az út kezdeti lépéseinél mellékhatásként jelentkezik az egészség és a növekvő tudatosság állapota.

AUM: Mennyiben lehet cél ez egy átlagos, napi 8 órában dolgozó nyugati ember számára?

Az út kezdeti lépései már segíthetik a mai városi embert is abban, hogy könnyebben elviselje a nehézségeket. Később a gyakoelás segítségével pedig olyan döntéseket tud meghozni, amelyek megváltoztathatják az életét és kiemelik a mókuskerékből. Ezt a folyamatot már sok tanítványunkon végignéztem.

AUM: Mit gondolsz, mi napjaink jógatanárainak a feladata?

Napjaink jógatanárainak az a feladata, hogy világról az életről és az emberről való tudását az ősi tanításoknak és az ezt közvetítő modern mestereknek minél tisztábban közvetítsék az emberek felé. Így reményt nyújtsanak egy békésebb harmónikusabb életre ebben a rohanó világban. Visszaadják az emberek hitét az egészségben és elvezessék őket a belső mesterükhöz.

AUM: Milyen hangsúlya van a tanításodban az ászanáknak?

A kétórás foglalkozásból kb. 75-90 perc az ászana gyakorlás.

AUM: Meditálsz rendszeresen?

Igen. Az ászanákban is az Iyengar rendszer szerint és külön ülve is.

AUM: Nyitott rendszerű órákon bizonyos irányzatok nem javasolják a pránajáma oktatását. Mit gondolsz erről, illetve melyek azok a technikák, melyeket nem rendszeres gyakorlók is biztonsággal végezhetnek?

A légzéstudatosítás alap módszereivel – hasi légzés, mellkasi légzés, kulccsonti légzés, teljes jógalégzés – nem lehet bajt okozni. A légzés hosszának finom és erőltetés mentes nyújtása, erős befelé figyelés mellett szintén biztonságos. Bármennyit is tud ebből megjegyezni a kezdő gyakorló, csak hasznára vállhat, és fokozza a tudatosságát. Ez azonban még valóban nem pránajáma, hanem légzőgyakorlat.
A világ első számú jógaintézetében a Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute-ben azonban már az első évtőll kezdve minden negyedik hétem van pránajáma oktatás a módszer szerint!

AUM: Mi az a tanács, amit itt és most adnál a gyakorlóknak a jógával kapcsolatban?

Legyenek megfelelő alázattal a jóga felé, és tiszteljék magukat annyira, hogy adjanak időt saját maguknak a jóga teljes rendszerét megismerni. A jóga sokkal nagyobb rendszer mint amit bármely tanulmánya folyamán tanult. Induljon el egy iskola útján, és próbáljon eljutni egy olyan egyetemes állásponthoz, amivel a jóga teljes rendszerét megismerheti. Aztán keresse meg azt az iskolát vagy módszert, ami a személyiségének legjobban megfelel.
Két dolgot ne tévesszen szem elöl aki most kezdi járni a jóga útját: 55a gyakorlást, és a nem ragaszkodást, vagy elengedést. Gyakoroljon kitartóan, de ne kötődjön az elért dolgokhoz, mert akkor nem fog tudni továbblépni.

Csongorékat itt találod meg:
www.ahimszajoga.hu