A tanárválasztás lényeges megfontolásai

Szerző: John Schumacher

Unity Woods

2010. szeptember 1.

 

Milyen jóga oktatóképzésben részesült az oktatód?

Gondolom, hogy a legtöbben nem igazán tudják. A kérdésfeltevésem oka, hogy gondold át, kire bízod a világ néhány legfontosabb dolgát: a saját egészségedet és a jólétedet. Vegyünk hát egy rövid  pillantást az USA-ban létező oktatóképzések néhány aspektusára.

Először is nincs nemzeti sztenderd, de tudomásom szerint regionális, vagy helyi  sincs. Bárki, aki csak akarja, kiakaszthatja a jógaoktatói névtáblát. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb ember rendszeresen jár órára, aztán egy idő múlva valami okból kifolyólag eldönti, hogy tanítani szeretne.

És aztán?

A legtöbb potenciális oktató ilyenkor körülnéz, hogy milyen oktatóképzések vannak meghirdetve és kiválasztja, melyik számára a legmegfelelőbb. A választás kritériumai a földrajzi távolságtól az időtartamig terjed, függ az ártól, a jógastílustól, az oktató kvalifikációjától és sok mástól.

Íme néhány dolog, amit szerintem lényeges megfontolni egy oktatóképzés kapcsán.

Milyen kvalifikáció szükséges, hogy valaki bekerüljön a programba? Ha az egyetlen előfeltétel, hogy legyen elég pénze a kurzus fedezésére, akkor tekints gyanakvóan a programra és annak produktumára. A legtöbb oktatóképzéshez NEM SZÜKSÉGES ELŐZETES JÓGATAPASZTALAT! Bárki besétálhat az utcáról anélkül, hogy akár egy órán is részt vett volna, beiratkozhat egy oktatóképzésre és a program végén megkapja az oklevelét. Ez azért abszurd, mert a jó tanítás nem a tudáson alapul, hanem a tapasztalaton. Tudni, hogy mit, mikor és hogyan tanítsunk, az oktató saját gyakorlásából szerzett tapasztalatán nyugszik. Ez nagyon különbözik attól, hogy a pózokról a részleteket memorizáljuk majd recitáljuk a tanítványoknak. Ha az oktatóképzés egy egyhónapos kurzus és teljesen kezdők is csatlakozhatnak, akkor egyszerűen nincs elég idő, hogy megszerezzük a tudást és a tapasztalatot ahhoz, hogy biztonságosan és jól tanítsunk. Ez egyszerűen nem lehetséges. Lényeges mennyiségű idő (értsd évek) gyakorlása szükséges, mielőtt valaki oktatóképzésre adja a fejét és ami bármilyen értelmes oktatóképzés előfeltétele kellene, hogy legyen.

Az oktatóképzés időtartama egy másik lényeges dolog. Néhány egy hétvégényi. Néhány egy hónapos. Én nem bíznám a jólétemet egy egyhónapos képzésű oktatóra, legyen az bármennyire is intenzív. Nem csak ahhoz szükséges idő, hogy valaki a tanításhoz szükséges tudást megszerezze, idő kell ahhoz is, hogy valaki felfogja a tudást, gyakorolja, megértse, megtapasztalja a variációkat és a finomságokat. 6 hónap lenne a legkevesebb, számításaim szerint, de még ez sem igazán elég.

Ki tanítja az oktatóképzést? Ha a programot tanító oktató nem rendelkezik elegendő tudással és kellő tapasztalattal, esélytelen, hogy tudással rendelkező és ügyes oktatókat képezzen. Nem tudják átadni azt az oktatópalántáknak, amivel ők sem rendelkeznek.

Honnan tudod, hogy milyen az oktatóképzés és a kvalifikáció? Kérdezz! Ha az oktató elutasít vagy megsértődik a kérdéseden, akkor találj mást. Büszke kellene, hogy legyen, hogy megossza veled a kvalifikációját. Egy lépéssel tovább: ne légy megelégedve a tanár neve mellett látható rövidítésekkel. Például sok oktató mellett szerepel RYT200 vagy RYT500. De mit is jelent ez? Az RYT egy rövidítés, mely a Yoga Alliance (Jóga Szövetség) szervezetétől származik, annyi tesz:  Registered Yoga Teacher (Regisztrált Jóga Oktató). Ez nem jelenti azt, hogy okleveles oktató. A feltevéssel szemben  a Yoga Alliance nem adhat ki oklevelet, hanem csak azon oktatókat regisztrálja, akik elvégeztek valamiféle tanulmányt 200 ill. 500 óraszámban. Az oktatás nagy mértékben eltérhet és nincs szisztematikusan kontrollálva.

Nagy szervezetek és régóta fennálló tradíciók általában hosszabb és szervezettebb tréninget ill. vizsgarendszert biztosítanak. Az Anusara, White Lotus és YogaWorks például  elég átfogó tréning programmal rendelkezik. De a méret és a hosszú élet még nem garancia. A Sivananda oktatói program az egyik legrégebbi, de csak egy hónapig tart.

Nálunk, a Unity Woods-nál a legtöbb oktatónk a Nemzeti Iyengar Jóga Szövetségnél (IYANUS) szerzett oklevelet. Ha az oktatói oldalra pillantasz, látod majd az „okleveles Iyengar jóga oktató” megnevezést az életrajzukban. Íme, amit ez jelent:

Ahhoz, hogy valaki megszerezze az Introductory oklevelet (az öt szint legalacsonyabbikát), a jelentkezőnek legalább három év, okleveles Iyengar jóga oktatónál szerzett  tapasztalattal kell rendelkeznie, mialatt fenn kell tartania a folyamatos gyakorlását. További három év tanulás alatt el kell végeznie egy két-három éves oktatóképző tanfolyamot, 150 óra gyakornoki programot vagy a kettő kombinációját, két okleveles Iyengar jóga oktató ajánlásával kell rendelkeznie  és át kell mennie egy vizsgán három Intermediate oktatónál. A vizsga magában foglal egy írásbeli részt anatómiából, filozófiából és oktatásból, egy 1,5-2 órás ászana (póz) és pránájáma bemutatást és egy 40 perces óra tanítását. A tanítványt pontozzák és vagy átmegy, vagy sem. Ha átmegy, akkor egy mentorral tanul tovább legalább egy teljes évig, azt követően az előzőhöz hasonló vizsgát tesz le, de nehezebb ászanákkal és sokkal nagyobb kihívásokkal teli írásbeli teszttel. A második vizsga letétele után kapja meg az Introductory tanári oklevelet. Csak Iyengar jógát oktathat más stílusokkal való keverés nélkül, figyelembe kell vennie az IYANUS Etikai Irányelveit és tovább kell tanulnia egy senior oktatóval. Csak ekkor jogosult magát okleveles Iyengar jóga oktatónak hívnia.

Ha összeszámolod, akkor ez legalább 5 év folyamatos tanulást jelent, hogy okleveles Iyengar jóga oktatóvá válj. A legtöbb embernek ez tovább tart. Tudomásom szerint az USA-ban ez a legszigorúbb képzés és vizsgáztatás.

A környék legtöbb központjával ellentétben a Unity Woodsnál nincs oktatóképző kurzus, helyette gyakornoki programmal rendelkezünk. Azok a tanítványok, akik tanárok akarnak lenni, erre a gyakornoki programra jelentkeznek. Ha kiválasztásra kerülnek, akkor 2,5 évig mentorálom őket figyelve a gyakorlásukat, olvasnivalót és írnivalót adva nekik, tanítást és asszisztálást gyakorolnak az órákon. Amikor készen állnak, akkor ajánlom őket a vizsgára.

Én azért részesítem előnyben a gyakornoki programot, mert közvetlenebbül tudok foglalkozni a gyakornokokkal, mint egy oktatóképző keretein belül, ahol sok tanítvány van egyszerre. Saját magam választom ki a gyakornokokat, azokat, akik a hitem szerint a legvalószínűbb, hogy kitűnő oktatóvá válnak. Ez azt jelenti, hogy elsősorban elhivatottak, kiváló tanítványok és lelkesek a jóga iránt. Az évek során sikerül jól megismernem őket és egyénileg tudom vezetni őket erejüket építve és a gyengeségeikkel foglalkozva, felkészítve őket a képzés szigorúságára és kihívásaira. Ez a tradicionális megközelítés. Majd’ mindenki a Unity Woodsnál ezen ment keresztül.

Mindaz, amiről azonban szó volt, a támpontok, függetlenül attól, mennyire hatásosak, nem garantálják a tanár minőségét. De adnak valamiféle ötletet, hogy az oktató milyen képzésen vett részt, és jelenthetik egyfajta jelét annak a valószínűsíthető tudásának és kompetenciájának,  amit a tanár a tanítványoknak átad. Minden jövőbeli és jelenbeli  jóga tanítványt arra buzdítok, hogy nyomozzon egy kicsit. Tudd meg, milyen az oktatód képzettsége, milyen a kvalifikációja és hogy valójában mit jelentenek a neve vagy az oklevele melletti betűk. Van értelme, megéri az erőt és a fáradtságot és boldogabb, egészségesebb leszel hosszútávon.

(Fordította: Répássy Erika, okleveles Iyengar Jóga oktató, Iyengar Jóga Budapest)