Magyar nyelvű fordítás B.K.S. Iyengar: Asana on mental health and stability című írásából

 

A test érzékelhetőbb (durva) megnyilvánulása az elmének, és az elme érzékelhetőbb megnyilvánulása a léleknek. Ilyenformán nem kéne túl nagy különbséget tenni a test és az elme között. Mivelhogy az elme és a lélek be van zárva a testbe, ezért nem lehet őket különválasztani. Ha valakit megszúr egy tüske, az vajon nem hat-e az elméjére és az lelkére is? Ha valaki szenved a szomorúságtól, az vajon nem befolyásolja-e a testét? Ezek a példák megmutatják, hogy test és elme össze van kapcsolódva és együtt mozdul.  Csak meg kell tanulnunk kapcsolatba hozni őket az ászanák és a pránajáma gyakorlása által. Nem igazságos azt mondani, hogy a fizikai betegség különbözik a pszichés betegségtől, mert az egyik hatására kezd el szenvedni vagy felemelkedni a másik. Sok pszichés feszültség, idegesség, stressz egyenes következménye a fizikai nem-jóllétnek. Ha fizikailag nem vagy jól, az hat az elmédre, és az elmét ez lefoglalja és lehangolja. Tehát bármilyen fajta szenvedésről beszélünk, ugyanannyira nevezhetjük pszichoszomatikus betegségnek, mint szomatopszichés betegségnek. A pszichés feszültség ugyanúgy hatással van a belső szervekre – a májra, lépre, hasnyálmirigyre, bélre, szívre, tüdőre – mint a fizikai betegség.

Ha valaki a fizikai testről beszél, figyelembe kell vennie, hogy a fizikai és élettani test hatással van a lélektani és intellektuális testre. Nem tudjuk irányítani az elménkkel a beteg szervet, de tudjuk koordinálni a testet és az elmét, hogy dolgozzon azon a beteg szerven. A testet megfelelő módon kell használnia az elmének azért, hogy meggyógyuljon. Az elme a mindent átható tudatosság eszköze.  A tudatosságnak kell fegyelmeznie az elmét azáltal, hogy úgy dolgoztatja a testet, hogy az jól működjön és egészséges maradjon. A lélek fénye megvilágítja a tudatosságot, hogy az vezesse az intelligenciát. Az intelligencia cserében vezeti az elmét, hogy dolgozzon a testen annak érdekében, hogy egészségesen működjön.

Patanjali a jóga-szútrákban meghatározza az ászanákat és pránajámákat anélkül, hogy megnevezné őket. A gyakorlás során a fizikai és szervi testre kezdünk koncentrálni először. Amikor ezeket már egészségben tartjuk, akkor indulunk a lélek felé. Abban a pillanatban, amikor az elme a forrása felé fordul, elveszti az identitását, majd békén és szomorúságon túli állapotban időzik. Ilyen módon szabadít fel az ászana az elme fizikai keretei közül, és vezet tovább az elme egészséges spirituális állapotához. Ez tehát az ászana hatása az elmére.

 

MENTÁLIS STABILITÁS

Miként a test és az elme természetes módon integráltak egymással, ezért az egyik befolyásolja a másikat. Így az ászanák gyakorlása nemcsak a testre hat, de hat az elmére is, és mindkettő hat a lélekre. Lévén, hogy az elme nagyon változékony, tetten érhető rajta bánat és öröm, különböző érzelmek és hangulatok. Az ászana hatalma abban rejlik, hogy egyszerre változtatja meg a test, az elme, az értelem és az egó állapotát párhuzamosan zajló folyamatokat indítva el bennük, hogy együtt áramoljanak összhangban egy szavakkal nehezen kifejezhető emelkedettebb érzés felé és végül elérjék a lelket (más néven az átman-t vagy önvalót).

Az ászanák variációi segítenek az anatómiai testünknek, hogy az az eredeti (helyes) struktúrája felé alakuljon az elme segítségével. Hogyan befolyásolja a testünk deformitása az elménket? Például ha a lapockák kiállnak a testből, akkor a hát púpossá válik, és ez az enyhe szerkezeti hiba elég ahhoz, hogy megváltoztassa a hangulatunkat és attitűdünket. A horpadt mellkas nem engedi a helyes légzést, a kidülledő has korlátozza a mozgást és lustává tesz. Ezért ászanák különböző variációi szükségesek ahhoz, hogy a test struktúrája megváltozzon.

Hasonlóan az előzőekhez, az is hat az elménkre, ha valamelyik belső szervünk szenved. Vegyük példának a hormonrendszert. Ha a pajzsmirigyben kevés a jód, akkor több hormon fog kiválasztódni, ennek következtében felborul a mentális egyensúly. A pajzsmirigy alul- és túlműködés szintén nemcsak a testet befolyásolja, hanem az elmét is. Az adrenalin megváltoztatja a férfiak személyiségét. A magas vérnyomás aggodalmasságot és félelemérzetet vált ki. Ez az oka a megszámlálhatatlan ászanának, amit a régi jógik fedeztek fel azzal a céllal, hogy állandó, mindenre kiterjedő testi és szellemi egészséget és harmóniát nyerjenek.

Ha valaki depressziós vagy rosszkedvű, értelmetlen neki jógafilozófiáról beszélni. Helyette fel kell építenie egy tapasztalt mester segítségével azt a képességet, hogy szembe merjen nézni a saját gyengeségeivel, amihez egyfajta tetterő szükséges. Az ilyen irányú gyakorlás segít feloldani a problémáit és megszabadulni a mentális zavaroktól. Erre vannak specifikus ászanák, amik kialakítják a kellő bátorságot: sirsasana, sarvangasana, viparita dandasana.

Valaki lehet nagyon intellektuális, de közben lehetnek érzelmi problémái. A mentális egészséghez szükséges mind az értelmi, mind az érzelmi stabilitás.

Az intelligenciának két ága van egy emberben. Az egyik ág az agy felé mozog, míg a másik a szív felé. Ha valaki lehangolt, akkor a fölfelé áramló energia, ami az agy felé néz, gátlódik. Ez a gátolt energia lelassít és lehúzza a mentális szívet. Ígyhát bizonyos ászanák az érzelmek lecsendesítéséért dolgoznak, azáltal hogy stabilizálják az érzelmi központot. Némely ászana segít kifejleszteni az érzelmi élességet, éberséget, eleganciát és erőt, hogy kibírjunk sokféle fizikai terhet, míg más ászanák befelé mozdítják az elmét, hogy kapcsolatba lépjen a belső elmével. Különösen a fejjel lefelé végrehajtott pózok hoznak nemcsak intellektuális fényességet, hanem érzelmi stabilitást egyszerre. Ezekben az ászanákban a fej elcsendesedik, és a szív energizálódik. Ez életenergia jóleső érzést létrehozva áramlik ezekben a régiókban, mindenfajta zavar nélkül.

Mivel az emberek elméje nem ugyanúgy működik hasonló esetekben, ezért sokszor nehéz konkrét ászanát javasolni. Egy öregember talán nem képes megcsinálni az összes ászanát, ami jó a depresszióra, míg egy fiatalabb meg tudja csinálni. Ezért az ászanák egész tárházát kell elsajátítanunk. Tudnunk kell továbbá, hogy ki mire képes, és mi az a mennyiség, ami a megfelelő változást hozza. Ezért ugyanúgy kell saját magunkkal dolgozni, mint személyesen a pácienssel. A jóga technikáit kísérletezésen és a saját problémánk tanulmányozásán keresztül kell csiszolni.

Az ászanák gyakorlása mély biokémiai változásokat serkent. Az agy és a hormonrendszer átalakul hatásukra. A test anyagcseréje tehát az igényeknek megfelelően beállítható vagy korrigálható a segítségükkel. Az ember közben megérti, hogy hol aktiválja a testet és hol ne aktiválja; megérti, hogy mit csináljon, és mit nem szabad csinálnia. A gondolkodásnak ez a megkülönböztető módja és a megfelelő beállítás változást hoz és hatással van a jóért tenni igyekvőre, hogy elnyerje a mentális egyensúlyt.

 

Fordította: Fenyvesi Judit

Forrás: ASTADALA YOGAMALA – Vol 7, III.3.8. – Asana on mental health and stability